[FILM] TYLKO KOCHANKOWIE PRZEŻYJĄ [2013]





Zanim wgłębicie się w recenzję lub rozpoczniecie oglądanie tego filmu, muszę Was uprzedzić. Tak jak Grand Budapest Hotel, ten film albo się pokocha, albo znienawidzi. Może i jest to inny reżyser, ale wydaje mi się, że idea jest ta sama - ma być oryginalnie, a muzyka ma odgrywać ogromną rolę. Przy GBH pisałam: Podoba mi się to, jak film działa na zmysły i wyobraźnię. Moglibyście wyłączyć dźwięk i podziwiać krajobrazy czy sam hotel, albo zamknąć oczy i dać się ponieść dialogom i muzyce... Cytuję to, ponieważ tak samo czułam się podczas oglądania Tylko kochankowie przeżyją.

Głównymi bohaterami są Adam i Eve, para wampirów mieszkających z dala od siebie. Po latach postanawiają odbudować swój związek, w czym nieco później przeszkodzi im młodsza siostra Evy - Ava. Adam jest muzykiem i mieszka w Detroit, Eva w egzotycznym Tagerze, gdzie towarzyszy jej Marlow. Istnieje pewna teoria, że to on jest autorem dzieł Szekspira, jednak on nigdy się do tego nie przyznał. Wracając do Adama i Evy. Już tutaj muszę zwrócić uwagę na scenę, w której się spotykają po rozłące... Idealnie pokazano pewną tęsknotę, a każdy detal chłoniecie tak jak oni krew i chcecie coraz więcej...


To moje pierwsze spotkanie z Jarmuschem, ale na pewno nie ostatnie. Ważne jest, by nie nastawiać się na akcję podczas oglądania Tylko kochankowie przeżyją. Wydaje mi się, że słabe oceny tylko i wyłącznie z tego wynikają - złego nastawienia. Ten film jest jak Adam. Nieco melancholijny, może odrobinę niepokojący. Przy nim wszystko płynie wolniej, co według mnie jest zdecydowanie zaletą w czasach, gdzie wszędzie trzeba się spieszyć. Mam jedną uwagę, brakowało mi rozwinięcia wątku Marlowa; gdyby powiedziano o tym trochę więcej, byłby to film idealny. 


Nie jest to film dla każdego, jednak myślę, że warto spróbować. Polecam osobom, które chcą zwolnić 
lub boją się horrorów i z tego powodu odrzucili ten film. Nie ma się czego bać, obiecuję.



Photobucket  Photobucket  Photobucket  Photobucket  Photobucket

Komentarze

Popularne posty